Dit doet het woord “sale” met ons brein

Vrouw met prijskaartjes sale

Krijg jij ook altijd een spontane drang om te gaan shoppen, bij het lezen van het woord sale? Dan ben je niet de enige. Sterker, er zijn vele andere met jou. Het woord sale blijkt namelijk iets met onze hersenen te doen. Hoe dat precies zit lees je in deze blog!

Vrouw dol op de sale kleding shoppen

Het magische woord “sale”

Laat jij je tijdens de uitverkoop regelmatig verleiden om aankopen te doen, ook al heb je ze totaal niet nodig en/of zit je krap bij kas? Troost je, want je bent lang niet de enige die weleens tijdens de sale heeft geshopt en daar achteraf spijt van kreeg. De uitverkoop is één van de grootste boosdoeners als het om miskopen gaat. Mocht dat bij jou ook zo zijn, dan is dit helemaal niet je eigen schuld. De oorzaak zit ‘m in het woordje “sale”. Of eigenlijk in wat dat woord met ons brein doet. Onthoud dit dus maar goed, want dit is nog eens een perfect excuus als je je shopgedrag weer eens moet verklaring. Maar waar komt die shopdrang tijdens de sale toch vandaan?

1. Jagen op koopjes

Bij het zien van de, vaak schreeuwerige, letters “sale”, doet dit dus echt iets met je brein. Shoppen is namelijk als jagen. En jagen zit nu eenmaal in onze natuur. Daarbij worden we van het zien van het magische woord “sale” op de winkelruiten, reclameborden, posters, prijskaartjes of online banners nieuwsgierig en roept dit herinneringen naar de eerdere kicks op. Deze prettige flashbacks van eerdere geweldige shopacties willen we maar al te graag opnieuw beleven.

Mode items in de uitverkoop

Voordat we helder kunnen denken en hebben nagedacht of je die nieuwe laarzen of dat kledingstuk écht nodig hebt en of je het op dat moment wel kunt betalen, neemt ons limbisch systeem het over. Dat deel van onze hersenen gaat niet alleen over herinneringen en emoties, maar ook over ons gedrag. En daar het vaak een beetje mis. Voor je het weet sta je dus buiten of heb je je bestelling bevestigd, en heb je dat koopje weer aangeschaft. De uitdrukking is niet voor niets koopjes jagen. Kortom; de sale overkomt ons gewoon. Wij zijn de slachtoffers, niet de schuldigen.

2. Simpele verklaring

Het limbisch systeem is een deel van onze hersenen, dat niet alleen over herinneringen en emoties gaat, maar ook over ons gedrag. Het gevold is dat de emoties de overhand nemen. Vóórdat we helder kunnen denken en hebben nagedacht of je die nieuwe laarzen of je dat kledingstuk écht nodig hebt. En belangrijker nog; of je het op dat moment wel kunt betalen. En zo sta je voordat je het goed en wel beseft met een compleet nieuwe garderobe buiten of heb je je online bestelling bevestigd. Wat je hier aan kunt doen? Vrij weinig. Vergelijk het met een grabbelton of de loterij. Je weet nooit wat de uitkomst is, maar je doet het voor het gevoel.

Blut door kleding kopen in uitverkoop
3. Remedie

Kun je ervoor zorgen dat je niet tijdens elke sale-periode na een giga shopsessie platzak bent? Een echte remedie is er, jammer genoeg, niet. Bij het woord “sale” wordt het jagersinstinct ingeschakeld. Op zo’n moment geven we onze hersenen door dat we “moeten” shoppen, wanneer er uitverkoop is. Net zoals mannen een jachtinstinct hebben, hebben wij dat dus ook. Handig om te weten, maar het is nog fijner als je weet hoe je je tijdens een volgende sale kunt inhouden. Het beste en eenvoudigste wat je kunt doen is de winkelstraten en webshops, zoveel mogelijk, vermijden als het weer uitverkoop is.

Loop gewoon om blokje om of kies ervoor om jezelf op een vast moment te belonen, door één of een paar items in de opruiming te scoren. Zorg er wel voor dat dit items zijn waarvan je nog jaren plezier van gaat hebben. Denk aan een goede tas, jas of een paar goede laarzen. Zo geniet je nét iets meer van de magische sale periode.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *