Damesmode en cijfers

Dames mode is big money. Wij vrouwen kopen graag een nieuw rokje of een paar nieuwe schoenen. Een begrafenis wordt verwelkomd omdat we dan een nieuwe jurk kunnen kopen en natuurlijk een nieuwe hoed. Vrouwen geven veel geld uit aan kleding en mannen ook steeds meer.

5 miljard aan damesmode

Hoeveel we precies uitgeven wordt bijgehouden door de statistieken, zowel voor Nederland als voor de hele EU. De uitgaven van de Nederlander aan kleding en schoenen verschilt niet zo heel veel van de gemiddelde Europeaan, ongeveer 5% van ons inkomen gaat er aan op, 5,6 % tegenover 5,4% van de gemiddelde Europeaan. Oftewel 15 miljard in Nederland, 450 miljard in heel Europa. Een derde daarvan gaat uit naar damesmode.

Duitsland aan kop in mode

Maar er zijn natuurlijk uitschieters. De koplopers in kleding en schoenen kopen zijn Italië (natuurlijk), Duitsland en Groot-Brittannië. Gemiddeld geven we als consument € 700 euro uit aan kleding en schoenen per jaar. Dat is twee keer zoveel als er aan alcohol en sigaretten wordt uitgegeven en ongeveer net zoveel als er wordt uitgegeven in cafés hotels en restaurants. Nu dateren deze statistische cijfers altijd van een aantal jaren terug want het kost blijkbaar veel tijd om alles bij elkaar te schrapen en te analyseren. In ieder geval blijkt uit dezelfde cijfers (bron eurostat) dat een derde van dat budget opgaat aan dameskleding en zo’n 10% aan babykleding die natuurlijk ook voornamelijk door dames worden gekocht. Kortom de modewereld richt zich op vrouwen, dus wees gewaarschuwd. Vooral nu internet wereldwijd gemeengoed aan het worden is, ziet menig online ondernemer grote kansen om binnen te lopen in de modewereld.

Online damesmode shoppen

In 2006 werden zo’n driekwart van alle aankopen gewoon in kledingwinkels en warenhuizen gedaan (resp. 66% en 10%), inmiddels is het aandeel van de online aankopen enorm gestegen, ik gok dat we al snel 50-50 spelen als ik kijk hoe rustig het is op een doordeweekse dag in de kledingwinkels. Ook op zaterdag of koopavond word ik tegenwoordig heel vlot geholpen als ik onverhoopt toch snel een nieuw jurkje of rokje nodig heb. Maar de concurrentie van de grote online winkels als Zalando is enorm. Het kost bijna geen tijd en geen extra geld voor verzending, terwijl naar de winkel gaan én tijd kost én geld én ergernis want vindt maar ergens een parkeerplaats in de binnenstad waar het toch het gezelligste is om te winkelen.


Gezellig online shoppen?

Ik durf te stellen dat veel mensen niet meer de stad in gaan om een nieuwe jurk of een paar schoenen te kopen, maar eerder om hun online aangekochte pumps of kek jasje te showen op straat, op een terras of bij de coffeebar. Want van internet kun je alles zeggen, maar ongezellig blijft het wel, met je bakkie, pardon kopje koffie ( mag van mijn zoon het woord bakkie niet meer gebruiken, hij vindt dat zo raar en ik geef hem gelijk!) naast de pc kleding uitzoeken en ondertussen chatten met je al even drukke vriendinnen. Want van afspreken komt het niet meer, zo druk druk druk zijn we.

Waar blijft je tijd

Waar gaat al onze tijd eigenlijk aan op? Vast niet meer aan werken met een gemiddelde werkweek van 24-32 uur voor dames, die de emancipatie én het aantal toenemende echtscheidingen ten spijt (of is dat juist een oorzaak), toch hoofdzakelijk parttime werken, blijven er heel veel uren over voor andere dingen zo ik zeggen.

Mens ga lekker shoppen

In dit verband zou het dan ook wel eens grappig zijn wanneer Eurostat gaat bijhouden hoeveel tijd we eigenlijk besteden aan het online aankopen van jurkjes, shapewear, schoenen, kousen en sexy ondergoed. Wordt natuurlijk lastig vergelijken want de ene categorie leent zich beter voor online aankopen dan de ander. Zo denk ik dat ik persoonlijk liever thuis mezelf in een korsetje wurm dan in een warm kledinghokje waar de verkoopster zich net op het meest gênante moment om de hoek van het gordijntje buigt. Maar ik vermoed dat we heel veel tijd verdoen voor de computer (achter mag ook niet meer zeggen of schrijven. Achter de pc staat namelijk géén toetsenbord). Maar toch, ik krijg er zin in. Gewoon weer een dagje winkelen.

Maar dan moet het wel eerst beter weer worden.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *