Meerwaarde van een merk
Sommige mensen zijn dol op merken. Een Gucci tas, een Prada riem, een bril van Dolce en Gabanna, je betaalt er op zijn minst 10 x zoveel voor als een zelfde product zonder merk, maar toch kopen mensen dat. Snobisme of goede smaak? Je kunt er over discussiëren, maar als ik de modeshows bekijk van de grote namen zoals Chanel, Dior, Versace of Beckham dan valt me op dat er van stijl eigenlijk nauwelijks nog sprake is. Het moet vooral nieuw zijn en opvallen, de rest is niet belangrijk. Je kunt aan de buitenkant van de jurken dus niet meer zien van wel merk ze zijn omdat de hand van de meester ontbreekt. Misschien is dat ook de reden dat de merkjes altijd opzichtig aan de buitenkant geplaatst worden zodat vergissen onmogelijk is.
Military look bij het merk Chanel
Belangrijke uitzondering vond ik Chanel en Dolce en Gabbana die met hun modeshows voor de lente een duidelijk statement afgeven van wat ze mooi en stijlvol vinden. Chanel gaat helemaal de kant op van de streepjes (blauw wit) en de military look (jasjes en revers afgezet met biesjes, rokjes idem dito) als je het mij vraagt en vooral ook voor draagbaarheid. De modellen zijn niet extravagant maar zouden zo over straat kunnen lopen. De catwalk was dan ook gewoon een soort straat waar dames liepen te flaneren in hun goeie goed. Het geheel werd afgesloten met een protest optocht met leuzen als “History =her story”en “Better tweed then Tweet” om in fashion termen te blijven. Ik vond het mooi en dat wil wat zeggen. Het merk Chanel doet haar naam eer aan, het merk geeft echt om vrouwen en probeert een kledinglijn uit te rollen waar je als vrouw wat mee kunt èn waarmee je je onderscheid van de rest. Chanel zal het ook niet in haar hoofd halen om dwars over een jurk CHANEL te printen en dat siert dit inmiddels eeuwen oude merk.
Gebroken hartjes merk van Dolce in 2015
Dolce en Gabanna is ook een gerenommeerd merk dat nu werkelijk mijn hart gestolen heeft. Ze gaan helemaal op de Spaanse toer en sluiten daarbij mooi aan op de hang naar vintage en retro mode die toch al een poosje in gang is gezet. De jurken zijn allemaal erg temperamentvol, vrouwelijk en met veel details en stroken. Veel zwart en rood. Overal tref je het gebroken hartje aan als herkenningsteken voor het merk. Of het is geborduurd of het maakt deel uit van de print. De “sacred heart” was de lievelingsbloem van de moeder van de heer Dolce en tevens symbool van Spanje.
Een collectie vol vreugde, liefde en vooral sexy
Het doel van de heren was de Spaanse invloed op Italië te laten zien in “niet conventionele en literaire” manier. Misschien vraag je je af wat een Italiaans design merk met Spaanse kleding moet, maar het modehuis geeft hiermee de invloed weer van Spanje op de Siciliaanse cultuur. Volgens mij zijn ze hier in aardig geslaagd. De basis van de collectie zijn eenvoudige jurken, zowel lang als kort, wijd en strak, die versierd zijn met borduursel, stroken en kant. Er zit wel een groot nadeel aan de collectie. Wanneer je naar de show kijkt krijg je zo’n enorme zin in vakantie. En dat duurt nog even…..