Eigenlijk dacht ik geruime tijd dat ik de enige was die het vreselijk vond om op zaterdag te gaan winkelen. Maar sinds de winkels ook op zondag open zijn is de zaterdag net zo’n rustige dag als door de weeks, uiteraard mede vanwege het feit dat het gros van Nederland überhaupt een hekel aan winkelen heeft en vooral aan verkoopsters en verkopers in die winkels. Jammer wel want dat is nou de enige toegevoegde waarde van het “echte” winkelen ten opzichte van het online winkelen. Bij de online zoektocht word je niet kritisch bekeken, zijn er geen grote passpiegels en is er geen onbarmhartig wit, alles vertonend licht. Daarom is het ook niet zo gek dat er zoveel online miskopen gedaan worden, vooral door dames.
Want de heren gaan nog steeds twee keer per jaar (of overdrijf ik nu?) naar dezelfde winkel waar ze dezelfde broeken kopen en dezelfde overhemden als vorig jaar. Mannen trappen niet in de maatval. Mannen leven in het nu en willen kleren die nu lekker zitten en niet misschien over een paar maanden wel zullen passen. Ze stevenen rechtstreeks op een verkoper af en zeggen wat ze zoeken en vertrouwen er blindelings op dat de verkoper de juiste maat zal leveren. En dat kunnen verkopers dan ook uitstekend, tenminste in de betere etablissementen.
Maat bekennen
Vrouwen zijn opportunistisch en denken meestal dat ze dezelfde maat hebben als vorig jaar en pak hem beet, de tien ervoor en misschien nog wel een maatje kleiner dankzij het zoveelste goede voornemen en het volgen van het allerbeste dieet van het moment. Helaas is de maat het meest cruciale verschil tussen een geslaagde aankoop en een miskoop.
Online filteren maakt zoeken makkelijk
Om het zoeken gemakkelijker te maken, zijn kleren verdeeld in heren- en dameskleding, en ook nog kinderkleding. Nu zal iemand zich niet zo snel vergissen tussen een kinderpantalon en een dames dingetje, maar tussen de heren- en de dameskleding is het verschil de laatste jaren zo ver afgenomen dat het in de winkel best handig is dat er bordjes boven de rekken staan.
Verschil tussen dames- en herenkleding
Een van de laatste keren dat ik in het misschien daarom wel failliete V&D aan het winkelen was, zocht ik tevergeefs naar dames- en herenrekken. Want de shop in shop formule liet dat niet toe, of in ieder geval, het ontging mij. Nu moet ik zeggen dat ik ook bij de babykleding en de jongetjes en de meisjes kleding regelmatig in verwarring raakte, dus het kan aan mij liggen, maar ik kwam steevast met een herenbroek thuis voor mezelf en, oh weerzin, met damesbroeken voor de al grotere kids. Nog steeds is het mij niet duidelijk waarom en naar welke kant de ritssluiting moet wijzen om voor man- dan wel vrouw geschikt te zijn.
Eindeloos filteren
Daarom is het online shoppen zo fijn omdat je meteen kan filteren op dameskleding, en dan verder naar wat je zoekt. Broeken, truien, blouses, rokken, je kunt je zoekopdracht steeds verder verfijnen. Heel prettig omdat een aantal sites doodleuk 16 pagina’s of meer resultaten presenteren als je een rode rok zoekt. Irritant ook wanneer je een filter instelt op “ dames rok” en maat 42, maar vervolgens verschijnt er doodleuk een heren sneaker maat 44 of een kinderlaars in maat 32. Het is mij namelijk opgevallen dat vooral het zoeken op maat nog al eens te wensen overlaat. Vooral de shops die er een handje van hebben bepaalde maten in de uitverkoop te doen, scoren hierop slecht. Nu is het waarschijnlijk ook geen doen om al die databases bij te houden voor wat betreft verkochte maten, maar als de grootste van Nederland haar voorraden wél bij kan houden, dan moet het voor de kleinere online shops toch ook mogelijk zijn om wat preciezer te zijn bij het maatfilter!